• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82017
+
-

۳۹  کتابخانه در مازندران در حال ساخت است

کتاب
۳۹  کتابخانه در مازندران در حال ساخت است

مدیر کل کتابخانه‌های مازندران با بیان این‌که ۳۹ پروژه کتابخانه‌ای در استان در حال ساخت است، گفت: از این تعداد ۲۹ پروژه روستایی است. به گزارش مهر «آرزو ولیپور» اظهار کرد: ۸۶ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۹ کتابخانه مشارکتی در مازندران فعالیت دارند که از این تعداد، ۸۳ کتابخانه در محیط شهری و ۳2 کتابخانه هم در روستاهاست. تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان، یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۹۱۶ جلد کتاب و تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی هم ۱۲۴ هزار نفر است. 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی مازندران در پاسخ به این پرسش ‌که چه کتاب‌هایی بیشترین مخاطب را در اعضای کتابخانه‌های مازندران دارد، اظهار کرد: رمان‌ها، کتاب‌های دینی و مذهبی، تاریخی و ادبیات دفاع مقدس بیشترین مخاطب را دارند، اما رمان همیشه پیشتاز است. علت تاکید همیشگی ما بر توجه به نویسندگان ارزشی به رمان‌نویسی به همین دلیل است.

وی درباره برنامه‌های تشویقی این اداره کل برای ترویج کتاب و کتابخوانی در استان بیان کرد: همواره سعی کرده‌ایم برنامه‌های مبتکرانه، فراگیر، هدفمند و موثر داشته باشیم تا ترویج فرهنگ کتابخوانی به طور دقیق برای همه اقشار جامعه مورد پذیرش قرار گیرد.این مسئول افزود: برنامه‌هایی مانند «مطالعه با طعم تابستان» و «کتاب‌آباد» که با رویکرد عدالت مطالعاتی در اقصی نقاط استان به‌ویژه روستاها برگزار شد و برگزاری برنامه‌های مطالعاتی مانند «چند دقیقه خلوت با کتاب» «کافه کتاب» «مسابقات کتابخوانی» «رونمایی از کتاب» و ویژه‌برنامه‌های کودکان که در بخش کودک کتابخانه‌ها انجام می‌شوند بخشی از اقدامات در حال انجام هستند.

 مدیر کل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: هر نوع فرهنگ‌سازی نیازمند آگاه‌سازی و بصیرت‌افزایی است. با وجود گستردگی رسانه در دنیای امروز، مانایی و عمیق بودن فهم مطلب در مطالعه، سبب می‌شود که همچنان کتاب و مطالعه به‌عنوان ابزار اصلی مورد توجه همگان برای فرهنگ‌سازی باشد.ولیپور درباره برنامه‌های این اداره کل برای گرایش جوانان و خانواده‌ها به کتابخوانی گفت: متاسفانه سیستم آموزشی ما ارتباط جوان‌ها با کتاب را به کتاب‌های درسی و کمک آموزشی گره زده است. 

به همین دلیل دانش‌آموزان و حتی دانشجویان پس از درس و برای فراغت خود، جدایی از کتاب را برای استراحت و آرامش ذهن انتخاب می‌کنند. در صورتی که مطالعه کتاب‌های غیردرسی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و تمرینی قوی برای ذهن باشد. این مطالعه اگر مطابق با علاقه و سلیقه باشد، بسیار آرامش‌بخش خواهد بود. وی افزود: مشکل اصلی اینجاست که جوانانی که کتاب نمی‌خوانند، تجربه یک مطالعه لذت‌بخش را نداشته‌اند. باید سلیقه آنها را شناخت و کتاب‌های خوب به آنها معرفی کرد تا مطالعه را آغاز کنند. می‌توان با این روش، کتابخوانی را به یک رفتار و هنجار اجتماعی تبدیل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید